عرضه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال ۱۴۰۰/ راه‌اندازی اولین بازار آتی برای فرآورده‌های نفتی

مدیرعامل بورس انرژی گفت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در بورس انرژی عرضه خواهد شد.

به گزارش صدای بورس؛ مدیرعامل بورس انرژی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد،در پاسخ به سوال خبرنگار صدای بورس مبنی برای اعلام برنامه‌های توسعه‌ای شرکت بورس انرژی در سال ۱۴۰۰،گفت: مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای شرکت بورس انرژی در سال جاری شامل راه اندازی اولین بازار آتی برای فرآورده های نفتی،راه‌اندازی معاملات صرفه جویی کالایی،توسعه بازار فیزیکی داخلی بورس انرژی و راه اندازی معاملات گاز طبیعی است.

علی نقوی تصریح‌کرد: در نیمه اول سال ۱۴۰۰ حدود۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در بورس انرژی عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بورس انرژی ایران ۷۴ کارگزاری دارد که از طریق ۹۶ ایستگاه معاملاتی بسیاری از معاملات را انجام می‌دهد،افزود:تا به امروز حدود ۴۰۸ کالا و اوراق در بورس انرژی عرضه شده است.

مدیرعامل بورس انرژی اضافه‌کرد:از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۹ تیرماه در مجموع ۲۹ هزار میلیارد تومان معاملات در بورس انرژی انجام شده است که نسبت به سال گذشته در همین زمان ۴۰ درصد رشد را نشان می دهد.


بیشتر بخوانید:‌


وی افزود: اولین صندوق پروژه ایران در بورس انرژی برای یک نیروگاه ایجاد شد و انتقال دارایی به این صندوق پروژه معاف از مالیات شد.

نقوی با بیان اینکه در بازار فراورده های هیدروکربنی ۳۵ میلیون تن از انواع فرآورده‌ها معامله شده که ۱۶ میلیون تن آن در سال ۱۳۹۹ بوده است،گفت:۳۸ نیروگاه تخصصی، ۳۶ نیروگاه دولتی، ۳۶ نیروگاه توزیع در بورس انرژی حضور دارند و
از سال ۱۳۹۳ تاکنون ۷۱۶ شرکت حقوقی به بورس انرژی معرفی شدند که شامل ۱۶۰۰ شخص حقوقی داخلی و ۶۰۰ شخص حقوقی خارجی هستند.

مدیرعامل بورس انرژی با گرامیداشت ۱۷ تیرماه سالروز تاسیس بورس انرژی،گفت: معاملات در این بورس از ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ شروع شد.بیش از ۳ میلیارد و ۸۱۱ میلیون مترمکعب کیلو وات برق در سال ۱۳۹۹ در بورس انرژی عرضه شد که نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد ۷۵ درصدی دارد.در سال ۱۳۹۹ حدود ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار انواع فرآورده های نفتی در بورس انرژی معامله شد که ۲۵ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه اوراق سلف استاندارد برای تامین مالی است،افزود: حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان اوراق سلف منتشر شده که ۳۲ هزار میلیارد اوراق سلف نفتی و ۴ هزار اوراق سلف برقی است.معاملات در بورس انرژی در سال ۱۳۹۱ از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۱۳۹۹ رسیده است.

کد خبر 435230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =